Att bygga en kropp från grunden. 

Uppbyggnadsträning är precis vad det låter som, uppbyggnadsträning av det som grundlägger det du vill prestera, tåla eller utveckla. Oavsett om det är en enskild screening eller en lagscreening börjar uppbyggnadsträningen på den nivå man är. 

Färdigskrivna program, samma program som din PT kör eller kopierade sådana från en muskelbyggartidning, är sällan bästa lösningen för din kropp eller dina lagkamrater. Om du verkligen vill bygga upp din kropp på rätt sätt eller ditt lag vill bygga bättre fysik, skall du/ni ha ett skräddarsytt program för just dig och/eller er som lag.
     
All programdesign grundläggs utifrån en noggrann screening. Efter det vet man på vilken biomotorisk nivå just du bör påbörja din träning. Nästa steg är att designa ett program som bygger bort dina brister och optimerar det som ska ligga till grund för nästa period av träning. Programmet bör sedan steg för steg följa din utvecklingskurva, tills du uppnått dina mål eller det som krävs.

Ett deluppbyggnadsprogram utförs ofta i 2–6 veckor (miniperiod) och innehåller flera övningar uppdelade på flera olika övningstillfällen med ett angivet antal upprepningar, repetitioner, samt specifikt tempo, intensitet och vilotid. Efter att ha tagit sig igenom detta modifieras programmet och en ny miniperiod av din träning börjar med nya roliga utmaningar. 



Uppbyggnadsträning är till för alla, oavsett om du är elitidrottare eller vanlig motionär.