Vilken är din gren? Träna därefter.

Vad kräver din idrott och dina ambitioner i flexibilitet, stabilitet, teklnik, timing, relativ styrka, tempo, kontakttider, effektutveckling, hastighet, uthållighet och vila? Om du eller din tränare inte vet det, är risken stor att du/ni gissar istället för vet vad du skall träna!

Mät och träna det som är relevant att träna för dig och din unika idrott! Täpp till dina fysiska luckor och optimera dina styrkor. Det är vad vi menar med grenspecifik träning på STAC. Vi vet vad vi pratar om. Viss grundträning för fotbollsspelare, ishockeyspelare, handbollsspelare, brottare, längdskidåkare eller orienterare kan se liknande ut, ibland handlar det tom om samma övningar. Men ju längre in i periodiseringen (närmare säsong) man kommer desto mer skiljer sig uppläggen åt, för att slutligen vara helt grenspecifika. det är inget vi kommit på, det är så man toppen inom sin gren eller idrott.
 

Jimmy Lidberg, har gjort och gör precis detta på STAC i Ronneby.


Både brottare och ishockeyspelare kör exempelvis utfallssteg med maxstyrkeinriktning under sin uppbyggnadsperiod, eftersom det är en relevant och viktig rörelse i båda idrotterna. När detta skall konverteras till power och poweruthållighet i respektive idrott, slutar dock likheterna både i enskilda program och det långsiktiga träningsupplägget. Brottning är inte hockey och vice versa.